מחלות לב

מחלות לב נחשבות כיום לאחד הגורמים המובילים לתמותה ברוב מדינות העולם וגם כאן בישראל

השימוש במושג "מחלות לב" עשוי להטעות, שכן בדרך כלל הכוונה היא לא למחלות של הלב עצמו, אלא למחלות שנובעות מבעיות בעורקים אשר מובילים דם לשריר הלב. מחלות אלו נקראות "מחלות לב כליליות".

הנזק לפעולת הלב נגרם בד"כ כאשר מתרחשת היווצרות או סתימה באחד העורקים הכליליים או יותר. אלו הם העורקים שמובילים את הדם לשריר הלב. הנזק נגרם בשל תהליך שנקרא "טרשת עורקים".
תהליך זה, שמתרחש בהדרגה ובאיטיות, מפחית את נפח הדם שהעורק מסוגל להזרים ומקשה עליו להתרחב כאשר יש צורך באספקת חמצן גבוהה ללב. הירידה בגמישות, בנפח הדם שמוזרם והפחתת החמצן – גורמות לסכנות בריאותיות משמעותיות.

מחלות לב – גורמים

מדוע מופיעות מחלות לב? ישנם מספר גורמי סיכון המקושרים להופעת מחלות לב: גורמים שרירותיים כמו הגנטיקה, הגיל, המין והמוצא – וגורמים אשר נמצאים בשליטתנו כמו התזונה, פעילות גופנית, עישון והלחץ הנפשי שבו אנו נמצאים.

לגנטיקה השפעה גדולה ומחקרים מלמדים שבקרב בני משפחה שונים יש נטייה להתרחשות התקפי לב בגילאים דומים. אם יש לכם בני משפחה שסובלים מבעיות של מחלות לב – אתם בקבוצת סיכון מוגדל. הסטטיסטיקה מלמדת שגברים נמצאים בסיכון יותר מאשר נשים. גם ההזדקנות מגדילה את הסיכון בשל הצטברות החומרים המזיקים בעורקים.

מחלות לב – מניעה

חלק גדול מהגורמים הנתונים לשליטה קשורים בתזונה ובאורח חיים בריא. השמנת יתר, עודף כולסטרול רע ומחסור בכולסטרול טוב – משפיעים לרעה על גופינו ותפקוד העורקים.  גם לסכרת יש השפעה שלילית, וכך גם ללחץ דם גבוה ולעישון.

הטיפול המונע הוא שמירה על תזונה נכונה ובדיקות מעקב קבועות, במיוחד לאנשי בעלי רקע גנטי, שמירה על כושר גופני, הימנעות מעישון וממצבי לחץ. במידת הצורך ניתן לעשות שימוש בתרופות להורדת הכולסטרול.

אם אתם חוששים שאתם סובלים מבעיה שקשורה אל מחלות לב, יש לגשת לבדיקה אצל קרדיולוג, שבמידת הצורך עשוי לבצע צנתור לב צנתור לב, טיפול שבעזרתו תשתפר זרימת הדם ללב.

Posted in מחלות לב and tagged , , .